Portfolio

Werk aan het spoor – Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP)


Station: Amsterdam Science Park Aannemer: Aannemingsbedrijf K. Dekker B.V

Bij het station Amsterdam Science park heeft Vic Obdam Staalbouw BV onder het perron een geluidswal gecreëerd. Deze geluidswal zorgt er voor dat de bewoners in de wijk achter het perron geen geluidsoverlast hebben. Aangezien treinen hier met 140 km per uur langs rijden is de demping van het geluid in de wijk noodzakelijk.

Lastig aan dit project was de tijd om het geheel op de juiste plaats te krijgen. Omdat de treinen stilgelegd moesten worden voor de werkzaamheden was er maar een weekend, achtenveertig uur, de tijd om de geluidswal af te maken.

Station: Amsterdam Centraal Aannemer: ABM-belbouw

Bij het Amsterdam centraal station heeft Vic Obdam Staalbouw gebouwd aan de nieuwe reizigers terminal in het midden van het stationsgebouw. Er zijn hier verschillende winkels en trappen geconstrueerd.

Als eerst moesten er noodtrappen geplaatst worden zodat de reizigers geen last ondervonden en gewoon hun perron konden bereiken. Zelfs aan het plaatsen van de noodtrappen had Prorail bepaalde eisen gesteld om de veiligheid van reizigers te waarborgen. Zo moesten de trappen een minimale en maximale breedte en hoogte hebben en moesten ze bestand zijn tegen een grote massa mensen tegelijk. Het hele proces vergde veel aanpassingsvermogen en op sommige problemen die voorkwamen in het proces moest dan ook terplekken een oplossing verzonnen worden.

Lastig aan dit project was dat er vier aannemers tegelijk aan het werk waren op het centraal station. De aannemers hadden ieder hun eigen gebied en mochten niet zonder toestemming in het gebied van een ander werken.

Station: Geldermalsen Aannemer: Koninklijke Woudenberg

Op Station Geldermalsen heeft Vic Obdam Staalbouw BV de renovatie van stations overkapping gerealiseerd. Daar lees je hier meer over – (link naar verhaal Geldermalsen dat al op de site staat)

Het opmerkelijke aan dit station is dat het stations gebouw tussen het spoor staat, aangezien stations gebouwen normaal naast de rails staan. Om over te steken naar het gebouw met alle apparatuur en dergelijke moest er over het spoor gereden worden. Hiervoor moeten minimaal 12 minuten beschikbaar zijn. Om deze tijd te waarborgen is er een speciale beveiliger ingehuurd. Deze houd in de gaten hoeveel tijd er beschikbaar is om over te steken tussen de verschillen de treinen die langskomen. Als het treinverkeer echt stil gelegd moet worden voor bouw of werkzaamheden moet dit vaak al maanden van te voren zijn aangevraagd.

Werken met Prorail

Het uitdagende aan werken op of langs het spoor, en dus werken met Prorail, is de eisen die er worden gesteld. Voorafgaand aan de bouw moet er een montageplan worden ingediend dat moet worden goed gekeurd door Prorail. Dit montageplan moet laten zien wat er gaat gebeuren, wanneer dit gaat gebeuren, met welk materieel dit gaat gebeuren et cetera. Vervolgens moet de werkplek worden aangepast naar verschillende veiligheidszones, deze zijn voor elk proces anders. Andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden is het hijsen van delen van de constructie. Er moet altijd vijf meter afstand zijn tussen het hijsen en de bovenleiding, er kan dus niet zomaar over de bovenleiding heen gehesen worden. De kraan moet goed worden geschaald en ook dit moet van te voren worden aangegeven bij Prorail. De grootste uitdaging aan werken aan het spoort is de strakke tijdsplanning waar je aan verbonden bent. Doordat er gewerkt moet worden als er geen treinen rijden heb je soms maar een korte tijdspanne voordat de volgende trein weer langskomt. Er wordt dus altijd gewerkt onder tijdsdruk.