Portfolio

Station Geldermalsen

Aannemer:Koninklijke Woudenberg B.V.
Architect:Movares
Constructeur:Movares


Rijksmonument,
Het stationsgebouw uit 1884 is een van de weinige rijksmonumenten in de gemeente Geldermalsen. Het wordt zowel van buiten als van binnen in de oorspronkelijke staat teruggebracht.

Naast het renoveren van de overkapping wordt er tussen het bestaande stationsgebouw en de trap naar het perron een glazen overkapping gemaakt.

Overkapping
Het dak van de overkapping loopt momenteel in een punt, maar moet in de oorspronkelijke vorm, drie punten, worden hersteld. De kap, welke voorzien van stalen geklonken gordingen wordt bij de renovatie zo veel mogelijk in oude glorie hersteld. Hiertoe worden de bestaande gordingen gedemonteerd, voorzien van coating en opnieuw gemonteerd. Op deze gordingen komt nieuwe dak beplating en er worden nieuwe goten geplaatst voor de hemelwater afvoer.

De bestaande kolommen van de overkapping moeten worden voorzien van nieuwe kapitelen (gietijzeren sierelement). Sommige van de bestaande gietijzeren kapitelen zijn gescheurd of beschadigd, deze worden opnieuw gemaakt. De bestaande kapitelen worden gemaakt door deze met een 3D scan exact te dimensioneren. Van deze 3D scan wordt vervolgens een digitaal model gemaakt die gebruikt wordt als basis voor een kapiteel van hout. Dit houten kapiteel dient om een zandmal te maken die vervolgens gebruikt wordt om een gietvorm te maken voor het nieuwe kapiteel.

Veilig werken op- en langs het spoor
De werkzaamheden vinden plaats op het perron en dicht bij het spoor. Tijdens de bouw dient Vic Obdam Staalbouw zich dan ook te houden aan de regelgeving van Prorail. Dit betekend dat de meeste werkzaamheden moeten plaatsvinden als er geen treinverkeer rijdt en er geen reizigers op het perron zijn. 

Alle medewerkers van Vic Obdam Staalbouw BV zijn in het bezit van een digitaal veiligheidspaspoort – Veilig werken op- en langs het spoor.